اکتشاف معدن mining exploration

این سایت برای آموزش و کمک به دانشجویان رشته مهندسی معدن از جمله گرایش اکتشاف در دانشگاه آموزش عالی گنابادساخته شده است

اکتشاف معدن mining exploration

این سایت برای آموزش و کمک به دانشجویان رشته مهندسی معدن از جمله گرایش اکتشاف در دانشگاه آموزش عالی گنابادساخته شده است

اکتشاف معدن  mining exploration
نویسندگان
سه شنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳ ق.ظ

آشنایی با نرم افزار data mine

به نام خدا




نرم افزار DATAMINE توسط mineral industries computing تهیه شده است. این نرم افزار با استفاده از زبانهای برنامه نویسی fortrant و c++ طراحی شده و مهمترین کاربرد این نرم افزار در مرتب کردن داده ها، ذخایر در حالت دو بعدی و سه بعدی ومدلسازی است. این برنامه برای ذخایر مختلف مانند رگه ای ، لایه ای و توده ای مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین توانایی طراحی وبرنامه ریزی معادن روباز و زیر زمینی را دارا می باشد.

 



DATAMINE
می تواند با عکس های طبیعی که از معدن گرفته شده است کار نماید. این نرم افزار توانایی آن را دارد که با دریافت اطلاعات گمانه های اکتشافی و تجزیه تحلیل آنها و با توجه به توزیع عیار ماده معدنی مورد نظر ، محدوده توده ماده معدنی را مشخص کرده وطرح استخراجی مناسب با آن توده ماده معدنی را ارائه دهد.



امکان محاسبات زمین آماری نیز در این نرم افزار وجود دارد.بنابر این می توان بطور خلاصه به مهمترین کاربردهای این نرم افزار به شرح ذیل اشاره نمود:
طراحی و زمان بندی تولید در معادن روباز ،تعیین پیت نهایی معدن، تعیین push back ، بهینه سازی stock pil و....
این نرم افزار قابلیت بسیار بالایی در طراحی دارد و از فضای گرافیکی بسیار مناسبی برخوردار است. به عبارتی این نرم افزار جوابگوی بسیاری از نیاز های مهندسی در بخش تحلیل، طراحی و برنامه ریزی می باشد. به همین دلیل علی رغم قیمت بالا کاربرد گسترده ای پیدا کرده و به نرم افزاری عمومی تبدیل شده است.
شاید به جرات بتوان گفت که مهمترین آنها از نظر کاربرد و نه کارایی در ایران نرم افزار Datamine Studio محصول شرکت انگلیسی MICL می باشد. دیتاماین یک نرم افزار تقریبا کامل معدنی از نظر استخراجی و اکتشافی می باشد دلیل اینکه می گوییم تقریبا کامل اینست که بعنوان مثال توانایی انجام بعضی از کارهای بهینه سازی در آن وجود ندارد.
توانایی های این نرم افزار شامل موارد زیر می باشد:
الف- وارد کردن اطلاعات خام چالهای اکتشافی اعم از عیار مغره ها، طول و مکان قرارگیری هر مغزه، نقاط توپوگرافی، شیب و آزیموت چالها، و ...
ب- اتصال اطلاعات در مرحله اول به یکدیگر و تولید چالهای اکتشافی بصورت سه بعدی.
پ- کمپوزیت کردن
ت- ساختن مدل سه بعدی ماده معدنی و باطله با توجه به اطلاعات موجود.
ث- بدست آوردن یکسری اطلاعات آماری از مدل سه بعدی.
ج- بلوک بندی و تخمین عیار ماده معدنی با استفاده از روشهای؛ نردیکترین همسایگی، عکس مجذور فاصله، و کریجینگ.
چ- بلوک بندی باطله.
ح- تخمین ذخیره با استفاده از بلوکها یا چالهای اکتشافی.
خ- طراحی رمپ و جاده و پیت.

 

کلیات مطالب شامل بندهای بالا بود، البته ناگفته نماند که توانایی این نرم افزار صرفا محدود به موارد بالا نشده و بعنوان مثال توانایی برنامه ریز کوتاه مدت با استفاده از روش حل معادلات خطی را دارا می باشد همچنین توانایی طراحی مقاطع زیر زمینی را دارد. باید یاد آور شد اینگونه نرم افزارها صرفا جنبه ابزار آلات را دارا می باشند و بطور بسیار محدود کاربرد جدید ریاضیات در آن ها مشاهده می گردد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۰۵
محمدحامد آفتاب

data

mine

آشنایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

GOOGLE RANK

Page Rank

Page Rank