اکتشاف معدن mining exploration

این سایت برای آموزش و کمک به دانشجویان رشته مهندسی معدن از جمله گرایش اکتشاف در دانشگاه آموزش عالی گنابادساخته شده است

اکتشاف معدن mining exploration

این سایت برای آموزش و کمک به دانشجویان رشته مهندسی معدن از جمله گرایش اکتشاف در دانشگاه آموزش عالی گنابادساخته شده است

اکتشاف معدن  mining exploration
نویسندگان

به نام خدا

 

کارخانه دیرگدازایران

 

 

دیرگداز ایران

نویسنده :محمدحامد آفتاب

 

مواد عمده ی به کار رفته در تولید مواد دیر گداز منیزیت بوده و در صد کمی هم کرومیت نقش دارد.از نظر درجه ی خلوص در درجه های گوناگون قرار دارد که خلوص 97درصد از داخل کشور تامین میشود واز 97درصد به بالا از کشورهای چین،هلند وچک وارد میکنیم که عمدتا از کشور چین بوده چرا که دارای خاک وسیع بوده و پتانسیل لازم را داراست و منیزیتش مثل دیگر اجناسش نیست.

در کل محصولات و فرآورده های دیرگداز ونسوز در شرایط دمایی بالا کار برد دارد به طور مثال در ساختار کوره دوار برای پخت یا ذوب یک ماده بکار میرود.عمده ترین مصرف کنندگان محصولات نسوز صنایع فولاد و سیمان هستند و ولی در صنایع دیگر مثل مس ،شیشه، سرب، روی و آهک به طور جزیی کاربرد دارد.کیفییت مواد نسوز یک بحث مهم در صنایع فولاد و سیمان است که اگر به دلایلی کیفییت پایین داشته باشد باعث خرابی های جبران ناپذیر و وقفه در روند تولیدات و تلفات جانی خواهد شد .

محصولات به دو صورت تولید میشود اول مواد شکل دار به صورت آجر دارای ابعاد،شکل مخصوص و مواد اولیه مشخص که به سفارش دهنده بستگی دارد.دوم محصولات بی شکل به صورت جرم،ملات و به صورت فله ای یا سیمان در کیسه ریخته میشود این محصولات به روش های مالیدن و پاشیدن و یا در لابه لای آجر قرار میگیرند.

کل پایه ی تولید آجر نسوز در کشور 4قطب بزرگ که عبارتند از دیرگداز گناباد،ایران و آذر در اصفهان  و پارس در یزد.

 کار قسمت آماده سازی :خردایش مواد،جدایش،تهیه ی مخلوط و میکس و انتقال به مرحله ی بعداولین مرحله ی کار بر روی مواد در قسمت آماده سازی مواد، مواد را در قیف هایی که در پایین برج 6 طبقه ی دیرگداز قرار دارد ریخته و سپس توسط آسیاب به شکل پودر در میاورند سپس توسط بالا بر به طبقه 3 انتقال و در قسمتی که الک قرار دارد توری لازم را قرار داده و موادی که سایز مناسب توری را دارند جدا میشوند و مواد باقی مانده برگشت خورده و دوباره فرایند خردایش صورت میگیرد . مواد دارای سایز مناسب به طبقه 6 انتقال یافته در این قسمت 2 الک وجود دارد که چند توری روی آن بسته شده  سایز های سفارشی جدا میشوند و در سیلو های جداگانه ریخته میشوند که 20 سیلو بر اساس  سایز و درجه ی خلوص  تعبیه شده اند.

برای ساخت آجر باید به مواد رطوبت اضافه کرد تا شکل مورد نظر را بگیرند البته مواد بی شکل رطوبت ندارند.

سالن پرس و شکل دهی مواد:

در این سالن 3 دستگاه هیدرولیکی و تمام اتومات ساخت شرکت لایس بوخر آلمان وجود دارد که که هر کدام ظرفیت تولید تعداد آجرهای مختلفی دارند دستگاه شماره1و2 1250تن و شماره3 فشار2000 تنی وارد میکنند که شماره 3 ظرفیت تولید 4 آجرو شماره1و2    --- 1تا2 آجر را دارند. در هر 8ساعت کاری 700تا1400آجر تولید میکنند.

آجر ها دارای شیب 5 میلی متر بوده تا در کوره دوار کارخانه سیمان به طور مناسب جای گیرد.

آجر هایی که در آن از کرومیت استفاده میشود قهوه ای تیره و بدون کرومیت رنگ باز تری دارد.

یک جا انگشتی بر روی بعضی آجرها برای شناسایی جهت شیب آن وجود دارد

بر روی واگن های انتقال، آجر نسوز قرار میدهند تا گرمای حاصل از آجر ها واگن را دچار مشکل نکند این واگن ها آجر ها را به خط ذخیره برده سپس وارد قسمت درایر یا خشک کن زیر دمای 200 درجه رطوبت خود را از دست داده و سپس وارد کوره تونلی شده تا زیر دمای 1400درجه عمل پخت روی آنها صورت گرفته و سپس بعد از تقریبا 70 ساعت از کوره بیرون آمده و آماده  استفاده میشود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۳
محمدحامد آفتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

GOOGLE RANK

Page Rank

Page Rank